ANALIZĂ // 18 din cele 22 de companii înființate de Gabriela Firea au în 2019 un buget de 1 miliard lei, deși au probleme în instanță / 330 milioane vor merge pe salarii/ Pierderi de 33 milioane lei în 2018

568

Circa un miliard de lei este bugetul estimat în 2019 pentru 18 din cele 21 de companii municipale înființate de Gabriela Firea de la începutul mandatului de primar general. Până la finalul anului, firmele estimează că vor avea circa 6.500 de angajați, iar cheltuielile cu salariile se ridică la circa 330 milioane lei, adică o treime din buget. Doar salariile consiliilor de administrație pentru cele 18 companii se ridică la 10 milioane lei. În proiectele de buget apar și datele privid profitul și pierderile pe 2018. Astfel, din cele 18 companii, doar 6 au ieșit pe profit, acesta totalizând 18 milioane lei. Restul de 13 au înregistrat pierderi, în total 33 milioane lei.

Reamintim că anul trecut Curtea de Apel București a anulat hotărârile de înființare a celor 22 companii municipale, motivând că au fost adoptate cu votul a jumătate plus unu dintre consilieri, față de două treimi cât prevede legea. USR are pe rol un proces pentru desființarea lor. Gabriela Firea încearcă reorganizarea lor și reaprobarea în Consiliul General, pentru a le aduce în legalitate, însă reprezentanții opoziției au anunțat că nu vor vota proiectele.

Cel mai mare buget estimat în 2019 îl are Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje București, respectiv 343 milioane lei, urmată de Compania Municipală Consolidări București cu 214 milioane lei și Compania Municipală Managementul Traficului București cu 100 milioane lei.

În ceea ce privește personalul, cei mai mulți angajați îi va avea la finalul anului Compania Municipală Consolidări București, respectiv 1500, urmată de Compania Municipală Pază și Securitate București – 1300.

Pe profit contabil au ieșit următoarele companii: Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București, Compania Municipală Parcuri și Grădini București, Compania Municipală Consolidări București, Compania Municipală Dezvoltare Durabilă București, Compania Municipală Managementul Traficului București, Compania Municipală Agrement București S.A.

Proiectele de hotărâre privind bugetele celor 18 companii vor fi supuse aprobării Consiliului General în ședința de joi. Rămâne de văzut dacă vor fi aprobate ca atare sau vor suferi modificări.

Ce buget are fiecare companie municipală și ce cheltuieli

Compania Municipală Pază și Securitate București S.A.

Buget venituri: 43,7 milioane lei;
Buget cheltuieli: 43,6 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 40,3 milioane lei, din care 646.000 lei pentru Consiliul de Administrație;
Număr angajați: 1.300 agenți de pază plus personal TESA și personal de conducere;
Cheltuieli investiții: 10 milioane lei;
Pierdere 2018 – 6,7 milioane lei;

La estimarea veniturilor în suma de 43.729.000 lei s-a avut în vedere încheierea contractelor de prestări servicii de pază și protecție cu instituțiile publice aflate în subordinea Primăriei Municipiului București (Administraţia Străzilor, Administrația Grădina Zoologică, Centrul de Protecție a plantelor, Direcţia Generală de Asistenţă Socială, Palatele Brâncovenești, Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Centrul Cultural EXPOARTE, Trustul de Clădiri Metropolitane, Teatrul C.I. Nottara, Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic, Arena Națională, Admininistrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Teatrul Tineretului Metropolis, Administrația Fondului Imobiliar, Opera Comică pentru Copii, Centrul Cultural Lumina, ARCUB, Clubul Sportiv al Municipiului București, ALPAB, Spitalul Filantropia, Spitalul Ion Stoia, Spitalul Carol Davila, Spitalul Gomoiu, Spitalul Colentina, Spitalul Colțea, ASSMB – SEDIU și Spitalul Panduri, Spitalul Sfântul Ștefan, Spitalul Victor Babeș, Spitalul Burghele, Spitalul Malaxa), cu companii din Holding (Compania Municipală Eco-Igienizare, Compania Municipală Parking etc), precum și preluarea activităților de Pază și Protecție, respectiv Transport de Valori de la SOCIETATEA DE TRANSPORT BUCUREȘTI STB S.A..Tariful recomandat este în suma de 17,50 lei/ora”, se arată în proiectul de buget pe anul 2019.

Compania Municipală Turistica București S.A

Buget venituri: 17,8 milioane lei
Buget cheltuieli: 14,8 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 5 milioane lei, din care 240.000 lei pentru directori și 448.000 lei pentru Consiliul de Administrație;
Număr mediu salariați: 30; Număr de salariați prognozat la finalul anului: 48;
Cheltuieli investiții: 4,8 milioane lei (web-site și aplicație – 2,2 milioane lei, puncte de informare turistică, licențe, autoturisme, calculatoare);
Pierdere 2018 – 2,1 milioane lei;

Compania Municipală Protecție Civilă și Voluntariat București S.A.

Buget venituri: 12,5 milioane lei;
Buget cheltuieli: 11,99 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 6,9 milioane lei, din care 266.000 lei pentru directori și 355.000 lei pentru CA;
Număr mediu salariați: 59; Număr de salariați prognozat la finalul anului: 302;
Cheltuieli investiții (realizate din majorările de capital din 2017): 13,2 milioane lei;
Pierdere 2018 – 2,8 milioane lei;
Compania prognozează venituri de circa 8 milioane lei din servicii de întocmire documentații pentru obținerea avizelor/autorizațiilor de sercuritate la incendiu. Contractele sunt încheiate cu Primăria Capitalei și alte instituții din subordine.

Compania Municipală Agrement București S.A.

Buget venituri: 17,7 milioane lei;
Buget cheltuieli: 17,6 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 7,8 milioane lei, din care cheltuieli pentru CA 640.000 lei;
Număr mediu salariați: 110; Număr de salariați prognozat la finalul anului: 110;
Cheltuieli investiții: 470.000 lei
Profit contabil: 75.000 lei;

Compania Municipală Imobiliara București S.A.

Buget venituri: 8,9 milioane lei;
Buget cheltuieli: 8,68 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 6,2 milioane lei, din care 468.000 lei pentru CA;
Număr mediu salariați: 51; Număr de salariați prognozat la finalul anului: 60;
Cheltuieli investiții: 42 milioane lei;
Pierdere: 1,7 milioane lei;

Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București S.A.

Buget venituri: 16,6 milioane lei;
Buget cheltuieli: 15,2 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 9,6 milioane lei din care 557.000 lei pentru CA și 249.000 lei pentru directorat;
Număr mediu salariați: 124; Număr de salariați prognozat la finalul anului: 253;
Cheltuieli investiții: 57 milioane lei;
Profit contabil: 1,2 milioane lei;

Compania Municipală Managementului Transportului București S.A.

Buget venituri (iunie-decembrie): 19,2 milioane lei
Buget cheltuieli (iunie-decembrie): 10,9 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 9.2 milioane lei, din care 1,4 milioane lei CA;
Număr mediu salariați: 35; Număr de angajați prognozat la finalul anului: 87.
Cheltuieli investiții: 55 milioane lei, din majorările de capital făcute în anii trecuți;
Pierdere 2018: 1,7 milioane lei;

Compania Municipală Parking S.A.

Buget venituri: 23 milioane lei;
Buget cheltuieli: 22,9 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 16,5 milioane lei, din care 688.000 lei pentru CA și 360.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați: 190; Număr de salariați prognozat la finalul anului: 210;
Cheltuieli investiții: 173 milioane lei din majorări de capital;
Pierdere 2019: 2,1 milioane lei;

În prezent compania are aprobată o majorare de capital social de 150.000.000 lei pentru achiziționarea unui teren și construirea de parcări de tip Park and Ride în 8 zone de acces în Municipiul București: Militari, Pallady, Pipera-A3, DN1 – Nord, IMGB, Colentina, Chitila și Sos. Alexandriei. Totodată, compania dorește achiziționarea unui număr de 2-4 terenuri centrale pentru realizarea de parcări supraterane, însă începerea exploatării acestora este estimată pentru anul 2020”, se arată în proiectul de buget.

Compania Municipală Managementul Traficului București S.A.

Buget venituri: 100 milioane lei;
Buget cheltuieli: 91 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 29 milioane lei, din care 500.000 lei pentru CA și 340.000 directori;
Număr mediu salariați/prognozat: 259 .
Cheltuieli investiții: 4,4 milioane lei
Profit contabil 2018: 5,5 milioane lei;

Compania Municipală Iluminat Public București S.A.

Buget venituri: 75 milioane lei;
Buget cheltuieli: 75 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 11,9 milioane lei, din care 410.000 lei pentru CA și 252.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați : 120; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 165.
Cheltuieli investiții: 10,9 milioane lei;
Pierdere 2018: 4,7 milioane lei;

Compania Municipală Eco Igienizare București S.A.

Buget venituri: 29 milioane lei;
Buget cheltuieli: 27,7 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 13,8 milioane lei, din care 513.000 lei pentru CA și 253.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați : 180; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 219
Cheltuieli investiții: 5,9 milioane lei;
Pierdere 2018: 1,7 milioane lei;

Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje București S.A.

Buget venituri: 343 milioane lei;
Buget cheltuieli: 329 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 52 milioane lei, din care 389.000 lei pentru CA și 233.000 lei pentru directori;
Număr mediu angajați/prognozati până la finalul anului: 443.
Cheltuieli investiții: 70 milioane lei;
Pierdere 2018: 4,9 milioane lei;

Compania Municipală Dezvoltare Durabilă București S.A.

Buget venituri: 39 milioane lei;
Buget cheltuieli: 38,4 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 19,4 milioane lei, din care 435.000 lei pentru CA și 267.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați: 105; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 255.
Cheltuieli investiții: 750.000 lei;
Profit contabil: 32.000 lei;

Compania Municipală Medicala București S.A.

Buget venituri: 41 milioane lei;
Buget cheltuieli: 41 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 28 milioane lei, din care 450.000 lei pentru CA și 252.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați: 330; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 754
Cheltuieli investiții: 0;
Pierdere: 3 milioane lei;

Compania Municipală Consolidări București S.A.

Buget venituri: 214 milioane lei;
Buget cheltuieli: 210 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 79,2 milioane lei, din care pentru salariile CA 514.000 lei;
Număr mediu salariați: 1.100; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 1.500;
Cheltuieli investiții: 19 milioane lei;
Profit contabil: 5,9 milioane lei;

Compania Municipală Sport Pentru Toți București S.A.

Buget venituri:19,9 milioane lei;
Buget cheltuieli: 18,8 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 9,3 milioane lei, din care 462.000 lei pentru CA și 215.000 lei pentru directori;
Număr mediu angajați/prognozati până la finalul anului: 108;
Cheltuieli investiții: 1,5 milioane lei;
Pierdere 2018: 525.000 lei;

Compania Municipală Parcuri și Grădini București S.A.

Buget venituri: 33,2 milioane lei;
Buget cheltuieli: 31,5 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 23,5 milioane lei, din care 649.000 lei pentru CA și 286.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați: 352; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 420;
Cheltuieli investiții: 28 milioane;
Profit contabil 2018: 5,5 milioane lei;

Compania Municipală Publicitate și Afișaj București S.A.

Buget venituri: 10 milioane lei;
Buget cheltuieli: 9,8 milioane lei;
Cheltuieli cu personalul: 3,6 milioane lei, din care 518.000 lei pentru CA și 266.000 lei pentru directori;
Număr mediu salariați: 24; Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 32;
Cheltuieli investiții: 3,5 milioane lei;
Pierdere 2018: 837.000 lei;

Cum vrea Gabriela Firea să reorganizeze companiile municipale și să le aducă în legalitate

Primăria Capitalei vrea să înființeze 11 companii municipale noi care vor vor absorbi prin fuziune cele 20 de companii municipale înființate în perioada 2017-2018, potrivit unui document obținut de HotNews.ro. Propunerea vine după ce Curtea de Apel București a anulat hotărârile de înființare a celor 22 companii municipale, motivând că au fost adoptate cu votul a jumătate plus unu dintre consilieri, față de două treimi cât prevede legea, și ar însemna practic legalizarea acestora și revalidarea lor în Consiliul General. Companiile vor face practic același lucru ca și până acum, doar câteva vor fi comasate, altele doar își vor schimba numele.

Principalele propuneri sunt:

  • se va înființa Compania Municipală Servicii Iluminat Public București S.A. va absorbi prin fuziune Compania Municipală Iluminat Public București S.A
  • se va înființa Compania Municipală Deratizare, Dezinsecție, Dezinfecție București S.A. care va absorbi prin fuziune Compania Eco Igienizare București SA
  • se va înființa Compania Municipală Consolidări Clădiri cu Risc Seismic București S.A. care va absorbi prin fuziune Compania Municipală Consolidări București S.A.
  • se înființează Compania Municipală Parking Servicii București S.A., care va absorbi prin fuziune Compania Municipală Parking București S.A.
  • se va înființa Compania Municipală Situații de Urgență București S.A. , care va absorbi prin fuziune Compania Municipală Protecție Civilă și Voluntariat București S.A., Compania Municipală Pază și Securitate București S.A. și Compania Municipală Medicala București S.A.
  • se va înființa Compania Municipală Proiecte Metropolitane București S.A. care va absorbi prin fuziune Compania Municipală Dezvoltare Durabilă București S.A.
  • se înființează Compania Municipală Siguranța Traficului București S.A. care urmează să absoarbă prin fuziune Compania Municipală Managementul Transportului București SA, Compania Municipală Managementul Traficului București SA și Compania Municipală Tehnologia Informației București SA.
  • se înființează Compania Municipală Administrare Zone Verzi București S.A., care urmează să absoarbă prin fuziune Compania Municipală Parcuri și Grădini București S.A. și Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București S.A.
  • se înființează Compania Municipală Publicitate, Sport și Evenimente București S.A. care urmează să absoarbă prin fuziune Compania Municipală Publicitate și Afișaj București SA, Compania Municipală Turistica București SA, Compania Municipală Sport pentru Toți București SA și Compania Municipală Agrement București SA.
  • se înființează Compania Municipală Cimitire și Crematorii București S.A., care va absorbi prin fuziune Compania Municipală Cimitire București S.A.
  • se propune ca Societatea Trustul de Clădiri Metropolitane București S.A. să absoarbă prin fuziune Compania Municipală Imobiliara București S.A și Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje București S.A.

Potrivit documentului, propunerile au fost făcute după discuții cu consilierii generali. Rămâne de văzut dacă acestea vor fi adoptate.

Una dintre cele mai contestate decizii din mandatul de aproape trei ani al primarului general Gabriela Firea a fost înființarea celor 22 de companii municipale. Hotărârile de înființare pentru 20 din cele 22 de companii au fost anulate în instanță, într-un proces deschis de USR, pe motiv că nu au fost aprobate legal, respectiv cu votul a două treimi dintre consilieri. Decizia instanței este definitivă, dar primarul general spune că mai sunt căi excepționale de atac. Oricum, până la o altă decizie a instanței, Gabriela Firea încearcă să obțină un nou vot pentru companii, cu sprijinul consilierilor PNL.

Două companii noi pentru preluarea RADET

La începutul acestui an, Consiliul General al Municipiului București a aprobat înființarea unei noi companii municipale care să preia sistemul de încălzire centralizată din București – RADET. Este vorba despre Compania Municipală Termoenergetica București, care va avea acționari Municipiul București (99,999%), Comuna Chiaja și Orașul Popești, iar scopul său este producerea, transportul și distribuția energiei termice, serviciul public fiind delegat către aceasta. CGMB a aprobat și înființarea Companiei Municipale Energetica Servicii București, care va presta serviciile conexe, respectiv întreținerea rețelelor de termoficare, acesta urmând să gestioneze și fonduri europene. Compania va avea aceiași acționari.

Cele două companii se vor forma în urma reorganizării și divizării Companiei Municipale Energetica, urmând ca la final aceasta să fie dizolvată. Reamintim că hotărârea Consiliului General prin care această companie a fost înființată a fost anulată în instanță de USR, alături de hotărârile de înființare a altor 21 de companii municipale. Rămâne de văzut ce buget vor avea în 2019 și cele două companii.